
         
         Action Drive z książki I. Bartenieff: Body Movement 
       Resounding crystal,
         Icy life of stone
         w ramach projektu 
         EUROPEAN LABAN PLATFORM
       Warsztaty improwizacji metodą 
         Labanowskiej Analizy Ruchu ® i choreologii
         dla tancerzy, aktorów i performerów
       23 – 25 maja 2014 w Teatrze Cinema
         
         piątek      23.05 od 18.00 do 21.00
         sobota     24.05 od 10.00 do 18.00
         niedziela  25.05 od 10.00 do 13.00 
       więcej informacji w pliku PDF >>>
       
         
     
      
     --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      
     
     
     
       Teatr Cinema
         Hotel Dieu
       Mit, tortura, pytania o "prawdę". Hotel-synonim luksusu i bezpieczeństwa. Bóg to domniemanie łaski ale też niebezpieczeństwa. Hotel Dieu, po francusku - przytułek. W innych językach nazwa ta otwarta jest na interpretację. W naszym przytułku sacrum spotyka się z profanum a mit jest niezbędny do zinterpretowania rzeczywistości. Archaiczne rytuały i społeczna konieczność.
         Wiersz Wisławy Szymborskiej "Tortury" wielokrotnie zinterpretowany tańcem i ruchem. Mówiony, nie deklamowany, w wielu językach.
         Hotel Dieu - przytułek - hotel, w którym zatrzymał się Bóg.
         Błogosławieni ubodzy duchem, bowiem oni tylko rozumieją poezję.
         Ludzie wyrzuceni poza nawias społeczeństwa, outsiderzy przemieszkujący kątem, pozbawieni praw, szykują wielką rewoltę.
         Szykują rewolucję ale w końcu poprzestają na rewolucyjnych układach tanecznych i budowaniu barykad z prostych mebli przytułku. A wszystko w rytm poezji Wisławy Szymborskiej.
         Bo rytm w sztuce i w poezji jest najważniejszy. Tak uważają mieszkańcy Hotelu Boga. Akademia nieodświętna na cześć anarchii i laureatki.
       
       koncepcja, reżyseria, scenografia: Zbigniew Szumski
         aktorzy: Małgorzata Walas - Antoniello, Monika Strzelczyk, 
         Paweł Adamski, Jan Kochanowski, Tadeusz Rybicki
         W spektaklu wykorzystano wiersz Wisławy Szymborskiej "Tortury" w tłumaczeniu na niemiecki, angielski, hiszpański, japoński oraz muzykę Karola Szymanowskiego.
         Teatrowi towarzyszą muzycy z zespołu School of the night: 
         Maria Skiba, Frank Pschichholz oraz Maciej Kaziński.
       
        "Polska Prezydencja 2011 – Promesa".
       Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
       Celem programu jest promocja i prezentacja historycznych i aktualnych wartościowych zjawisk i tendencji w polskiej kulturze w ramach programu kulturalnego Przewodnictwa Polski w Radzie UE w II połowie 2011 roku. 
         Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji 2011 będzie realizowany w: Brukseli, Berlinie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Kijowie, Mińsku, Moskwie, Pekinie i Tokio.
       "Post human theatre" – pod takim tytułem odbędą się prezentacje "Hotel Dieu" Teatru Cinema i "Finality Living" Kaitaisha Theatre  zTokio. Podczas trzech wieczorów 11,12 i 13 listopada 2011 w Morishita Studio prezentowane będą obydwa przedstawienia. Prezentacje poprzedza dwutygodniowy etap wspólnych prób. W efekcie końcowym pokażemy dwa spektakle z udziałem mieszanej polsko-japońskiej ekipy.
        Zbigniew Szumski poprowadzi również warsztaty w Itami podczas sympozjum w dniach 16-20 listopada 2011 organizowanego przez Japan Director Association
        
   
   
   
     
     
     
        
         Through words uttered by a young discriminate murder who desires to go beyond Law and Justice and become a God, Finality Living (re)presents on stage this young murder's 'animalized' (in Alexandre Kojeve's sense) 'time from inside-depth'. What is represented on stage is also the unveiling of the condition of our own being in the middle of the society of the spectacle. It appears on stage as 'gesture/act without goals' produced by 'body of the sick' who are placed in a situation where media technology have made 'distance/closeness' and 'act as intermediary' disappear.
       A notice by Uchino Tadashi 
         ( Theater Critic, Professor of Tokyo University )
         on a literary magazine "EUREKA" September 2010 
       :::: Performing Art in the 2010s (.pdf) >>>>
       
       
       
       
       
       ^^^ do góry ^^^
     
     -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       
     
 
              
          
   
       
        
    
 
        
     
       OPIS PROGRAMU "LATO W TEATRZE"
       IDEA
         Program Lato w teatrze obejmuje dofinansowanie działań teatralnych dla dzieci i młodzieży o charakterze półkolonii i kolonii, realizowanych w teatrach w okresie wakacyjnym. Jednostką realizującą jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Uruchamiamy obecnie czwartą edycję programu. Proponując w okresie wakacyjnym działania teatralno-edukacyjne w postaci twórczych warsztatów, spotkań z artystami oraz wspólnie przygotowywanych przedstawień teatralnych, otwieramy przestrzeń dla intensywnego dialogu między artystą a dzieckiem czy młodym człowiekiem oraz pomiędzy młodymi artystami-amatorami a społecznością, w której funkcjonują na co dzień. Teatry rozszerzające w okresie wakacyjnym ofertę teatralno-edukacyjną, mają szansę rozbudować swój repertuar stricte artystyczny o nowe pole działań z pogranicza pedagogiki teatralnej, prezentując się tym samym jako instytucje nowoczesne, otwarte na widza. 
       CEL
         Celem projektu Lato w teatrze jest opracowanie atrakcyjnej oferty wakacyjnej o charakterze teatralnym. Wspólna aktywność twórcza jest dla młodych ludzi szansą na poznanie swoistego rodzaju "alfabetu sztuki teatru", na samodzielne zastosowanie w praktyce języka teatru i, co najważniejsze, na wyrażenie siebie poprzez akt twórczy. Natomiast profesjonalni artyści, pracując z dziećmi i młodzieżą, mogą podzielić się swoimi zawodowymi kompetencjami, mają szansę zaprezentować swoje dotychczasowe projekty, mogą poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni. Dzięki realizacji projektu Lato w teatrze teatr w sezonie wakacyjnym może stać się prężnym i atrakcyjnym ośrodkiem działań twórczych i edukacyjnych, zyskując sobie tym samym nowych widzów, którzy być może w ciągu sezonu z różnych przyczyn nie uczestniczą w życiu kulturalnym.
       OPIS
         Do udziału w programie Lato w teatrze zgłosiły się teatry, które przygotowały teatralno-edukacyjny projekt, polegający na przeprowadzeniu dwutygodniowych warsztatów artystycznych w grupach (grupa aktorska, kostiumowo-scenograficzna, muzyczna, promocyjno-dziennikarska i ewentualnie techniczna), zakończonych dwukrotną prezentacją ich efektów w sali teatralnej albo/ i w innym miejscu w przestrzeni danego miasta. Ze wszystkich zgłoszeń nadesłanych do konkursu komisja wybrała projekty przygotowane przez następujące instytucje: Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie, Stowarzyszenie Teatr Okno w Białymstoku, Białostocki Teatr Lalek w Białymstoku, Stowarzyszenie Sztuk Wszelakich w Białymstoku, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne "Teatr Grodzki" w Bielsku-Białej, Miejski Dom Kultury w Bielsku Białej, Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne "Stacja Bukownica" w Bukownicy, Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy, Stowarzyszenie De-Novo w Dynowie, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza w Gdyni, Stowarzyszenie In Gremio w Gdyni, Stowarzyszenie Rozwoju Miejscowości Jantar, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego w Koszalinie, Fundacja Paideia w Krakowie, Fundacja im. Ks. Siemaszki w Piekarach, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Stowarzyszenie Teatralne Chorea w Łodzi, Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" w Łodzi, Stowarzyszenie Teatralne Teatr Cinema w Michałowicach, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, Teatr Baj Pomorski w Toruniu, Wałbrzyski Ośrodek Kultury, Teatr Remus w Warszawie, Klub Kultury Falenica w Warszawie, Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-Klatka w Warszawie, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Nowy w Zabrzu.
         Codziennie przez 14 dni uczestnicy projektu mają 6 godzin zajęć warsztatowych, realizowanych w ciągu dnia w dowolnych blokach godzinowych. Trzydzieścioro dzieci pod opieką profesjonalnych artystów w 4-5 sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej i ewentualnie technicznej pracuje nad spektaklem, który na koniec "turnusu" zostanie co najmniej dwa razy zaprezentowany w teatrze albo/ (i) w innym miejscu w przestrzeni danego miasta. Prowadzący warsztaty to osoby proponowane przez dany teatr. 
         Każdy projekt ma charakter autonomiczny i jest opracowywany jest przez grupę osób odpowiedzialnych za realizację Lata w teatrze w danym ośrodku teatralnym. O tematyce i formie artystycznych działań, o wyborze metod pracy decydują osoby zaproszone do współpracy przy projekcie, w zależności od dziedziny teatru, w jakiej się specjalizują. Osobami prowadzącymi zajęcia mogą być etatowi pracownicy teatru, współpracujący z nimi artyści, studenci szkół artystycznych, w przypadku grupy dokumentacyjno-promocyjnej mogą to być lokalni dziennikarze, piszący o teatrze, a w grupie muzycznej – muzycy działający lokalnie. Dzięki temu projekt stanie się płaszczyzną spotkania osób działających w rożnych obszarach. Szczegółowa organizacja projektu zależy od prowadzących zajęcia, w porozumieniu z koordynatorem zarządzającym. Grupy mogą być zróżnicowane pod względem liczby uczestników – najwięcej osób powinno zostać przydzielonych do grupy aktorskiej, odpowiednio mniej do pozostałych. 
         Projekt Lato w teatrze jest szansą na pokazanie, że działania edukacyjne w teatrze mogą być realizowane w nowoczesny i atrakcyjny sposób. Jest to wprowadzenie do systematycznej pracy na polu edukacji teatralnej.      
     
     
       Zajęcia w ramach Lata w Teatrze odbywały się w Gimnazjum w Starej Kamienicy, Gimnazjum w Karpaczu, Domu Kultury w Kowarach i w Miejskim Domu Kultury „Muflon” w Sobieszowie. 
       więcej pod adresem :::: latowteatrzecinema.blogspot.com >>>>
       ^^^ do góry ^^^
       --------------------------------------------------------------------------------------------------------
         
       
       ::: Cooperativa Gimnastica Mexico-Polaca Hernan Cortes :::
       http://www.cooperativagimnastica.com >>>
       Artykuły:
         
           Leszek  Karczewski - Sens dusić w zarodku >>>
  
         
  
          Paulina  Ilska  - Zatańczyć jajecznicę >>>
  
           
         
       Grupa Cooperativa Gimnástica México - Polaca Hernán Cortes
         skupia aktorów meksykańskich, którzy brali udział w warsztatach
         prowadzonych przez Zbigniewa Szumskiego podczas
         Międzynarodowych Spotkań Teatru Ruchu w  Querétaro,
         w  Meksyku i  w Michałowicach, siedzibie  Teatru Cinema w 2005 roku.
         Po intensywnej pracy warsztatowej powstała  potrzeba i możliwość stworzenia spektaklu.
         Praca nad nim miała miejsce w México City latem 2007 a premiera odbyła się  10 września 2007 w Teatro Carlos  Lazo, UNAM, México City.
       "Kto się śmieje z moich lęków"
          
         "Wszelkie podobieństwo jest przypadkowe. Hernán Cortes jest  nauczycielem gimnastyki. Spektakl jest podglądniętą lekcją - wypisem z dziennika.  Osiem idei ćwiczeń, które ilustrują osiem haseł: tango, dzieciństwo, demonstracja,  emigracja, bajka, motoryzacja, miłość, samobójstwo.
         Miejsce akcji: wynajęta sala. Powód: konkurs  gimnastyczny.
 
         Cel-pytanie: kto się śmieje z moich lęków"
       aktorzy:
         Pedro  Arredondo
         Víctor  Camas
         Laura  Furlan
         Olga  Gutierrez
         Bárbara  Lazara
         Maria  Luna
         Raúl Mendoza
         Narratorzy:
         Gabriel  Figueroa Pacheco,Tadeusz Rybicki
       Reżyseria,scenografia: Zbigniew Szumski
         Muzyka:  Katarzyna Klebba, Paweł Paluch, Raúl Vizzi
         muzyka  ludowa z Włoch, z Izraela i z Polski
         Asystent  reżysera: Edgar Maldonado
         Produkcja:  Bárbara Lazara i Laura Furlan
         koordynator:  Katarzyna Szumska
        
       :::: Warsztaty w Meksyku :::: 
        Podczas The International Body Theatre Encounter w Queretaro w Meksyku, we wrzesniu/pazdzierniku 2005  Zbigniew Szumski prowadzil warsztaty z udzialem aktorow i tancerzy meksykańskich. 
        Warsztaty zakończyły się pokazem spektaklu.
       
       foto. Edyta Rzewuska >>> 
       W grudniu 2005 grupa artystow z Meksyku brala udzial w warsztatach, które Zbigniew Szumski poprowadzil w siedzibie Teatru Cinema w Michałowicach. Warsztaty te również zakończyły się pokazem spektaklu w teatrze im.C.K.Norwida w Jeleniej Górze. 
       
       foto. Marcin  Oliva-Soto >>> 
        Kontynuacją tej pracy będzie realizacja spektaklu w Meksyku w 2007r.
   
     ^^^ do góry ^^^