KRÓTKA HISTORIA KROKU MARSZOWEGO (2008) |
||
|
||
Punktem wyjścia do spektaklu jest książka Rolanda Barthes'a "Fragmenty dyskursu miłosnego". Książka ta , jak pisze autor, to rodzaj "osobistego dziennika, w którym notowałem na fiszkach wszystko, co wiązało się dla mnie z uczuciem miłości: wspomnienia z przeszłości, wrażenia z chwili obecnej, dyskusje, jakie prowadziłem na ten temat z przyjaciółmi". |
||
Oddając się lekturze ale nie cytując Rolanda Barthes'a probowaliśmy opowiedzieć własne historie. Własne fascynacje. "Fascynacja to martwy punkt języka". Ta niemożliwość użycia słowa nie oznacza rezygnacji z chęci opowiadania. Dlatego użyliśmy ruchu, tańca, przedmiotu.Spektakl nie służy oglądaniu ale podglądaniu. Kim jest inny? Za autorem wstępu do książki Rolanda Barthesa, M.P. Markowskim: |
||
Inny, pisany dużą literą, oznacza miejsce, z którego jesteśmy słyszani przez innych i rozpoznawani w swoim pragnieniu, inny pisany małą literą oznacza po prostu obiekt miłości, ukochaną osobę, która wcale nie musi mnie słyszeć. Ponieważ spektakl składa się z gestów i sytuacji podglądniętych, przedmiotów wypożyczonych lub ukradzionych realnym sytuacjom a także postaciom cytowanym, ale we fragmencie - na zakończenie jeszcze jeden cytat, |
||
jeszcze jedna kradzież:" jazda, opowiadaj pan swoje historie. Nie będę już słuchał jakichś nędznych urywków. Niech pan powie wszystko od początku do końca. Mówię panu, że nie wysłucham żadnego krótszego opowiadania. Pragnę tylko całości." (Franz Kafka Opis walki) |
||