BILARD (1994)

Tamás Halász

Színház (Teatr) styczeń  2002

Wielki jesienny cykl w ruchu

 

(...) Sztuka Szumskiego jest charakterystycznie polskim spektaklem: przypomina jednocześnie las zamarłych rzeźb Abakanowicz a także (w swym surrealiźmie) progresywną, w specyficzny sposób intrygującą polską sztukę plakatu za lat 70-80-tych. Wykonawcy natomiast, ubrani jak na uroczystość zakładową w garnitury i garsonki, wyglądają jak bohaterowie filmów fabularnych z tamtego okresu.

(...) Szumski zna swoich aktorów do głębi: buduje spektakl dosłownie z nich samych, z ich ciała, wieku, cech i temperamentu. W powtarzającej się strukturze przedstawienia jak kometa pojawiają się nieoczekiwane elementy: jakiś gest, przedmiot, dźwięk. Ten wyjątkowy spektakl zbudowany z połączenia obnażonych, zwykłych gestów, z zaskakująco zestawionych sytuacji i wstrząsająco intymnych znaków, na długo zapada w naszej pamięci.”